Aviation History of Switzerland


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Douglas DC-3

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Alpar
Douglas DC-3 / C-47
HB-ASA / HB-ATA / HB-ATB / HB -ATD / HB-ATI / HB -ATO / HB-ATU

Douglas DC-3C / C-47D-10-DK
HB-ASA


Werknummer: c/n 25722 / 14277 USAF 43-48461

Im Dienst bei Alpar

vom
00.04.1946 bis am 03.08.1946

Geschichte des Flugzeuges:

  • Konstruiert als C-47-1-DL in Long Beach, California, USA
  • USAF - s/n 25722/14277 -- 43-48461
  • 00.04.1946 Alpar Air Traffic Ltd HB-ASA
  • 03.08.1946 zu Swissair als Ersatzteilspender HB-IRX
  • 10.09.1947 Registration Cancelled - Flugzeug Scrapped


Die Registration HB-IRK wurde mit neuem Leben erfüllt.

Douglas C-47B
c/n 20737 / USAF 43-16271

  • 10.09.1947 bei Swissair HB-IRK
  • 18.06.1957 Absturz in den Bodensee während Swissair Trainingsflug


Written off

Douglas DC-3C / C-47D-10-DK
HB-ATA


Werknummer: 26355 /14910

Im Dienst bei Alpar

vom
14.05.1947 bis am 30.03.1948

Geschichte des Flugzeuges:

  • Konstruiert als C-47B-10-DK by Douglas at Oklahoma City, Oklahoma, USA.
  • Übernahme United States Army Air Force with s/n 43-49094.
  • Neue Konstruktionsnummer 26355, assigned to the airframe.
  • 14.05.1947 Zu Alpar als HB-ATA.
  • 30.03.1948 To unknown owner with c/r F-BEIT {2}.
  • 23.04.1956 To Societe Air Vietnam, Saigon with c/r F-VNBT (Dc 3c-s1c3g, 14910). Based at Saigon.
  • 20.10.1959 Civil registration F-VNBT cancelled. Neue Registrierung Air Vietnam XV-NIE.
  • 17.11.1973 Abgestürzt auf der Route Saigon - Quang Ngai
  • Written off.

P

Douglas DC-3C / C-47A-30-DL
HB-ATB


Werknummer: c/n 23648 MSN 9510

Im Dienst bei Alpar

vom
16.11.1950 bis am 20.11.1951

Geschichte des Flugzeuges:

  • Konstruiert als C-47A-30-DL von Douglas, Long Beach, California, USA
  • 10.05.1943 Ablieferung - United States Army Air Force with s/n 42-23648 ?
  • 21.03.1944 9.th Air Force 42-23648
  • 03.01.1946 KLM Holland als PH-TBG
  • 24.06.1949 Aero Holland PH-TBG
  • 16.11.1950 Alpar Bern als HB-ATB (Anmerkung Croydon 16.6.1949 mit CH-Registtration)
  • 20.11.1951 Libby Owens Ford Glass Co N9997F
  • 00.00.0000 reregistered - Ridge Tool Co, Elvria, OH c/r N104E.
  • 00.07.1970 Globe Wernicke Inds Inc, Toledo, OH Shelter Globe Corp, Toledo, OH
  • 00.00.1972 W E Chase, Chicago, - N9BC
  • 00.00.1972 Midwest Enterprises Ltd, Wheeling, OH - N9BC
  • 11.07.1973 Air O Hare Ltd, Chicago, IL with c/r N9BC (DC3C, 9510).
  • 01.01.1975 To unknown owner with c/r N9BC.
  • 01.05.1975 Accident - The no. 2 prop had to be feathered because the engine RPM exceeded 3000 and couldn't be controlled. The no. 1 engine then overheated and lost power. A ditching was carried out off Fort Lauderdale.
  • 01.05.1975 Civil registration, N9BC, canceld

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Photo of Douglas C-47A-30-DL N9BC

https://aviation-safety.net/photos/displayphoto.php?id=19750101-0&vnr=1&kind=PC


Photo of Douglas C-47A-30-DL N9BC - N9BC is seen here on the right next to another DC-3 in front of the Butler Aviation hangar. Based at O'Hare, this charter DC-3 made its last flight when it lost an engine and ditched in the ocean off Ft. Lauderdale in January, 1975.

http://www.airliners.net/photo/Air-O-Hare/Douglas-C-47-Skytrain-DC-3/1594690/L

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Douglas DC-3C / C-47B-1-DK
HB-ATD


Werknummer: 25591/14146

Im Dienst bei Alpar

vom
23.02.1951 bis am 27.09.1951

Geschichte des Flugzeuges:

  • HB-ATD Douglas DC-3C C-47B-1-DK 25591/14146 23.02.1951 27.09.1951 43-48330 (USAF), KJ807 (RAF), G-AGKC F-VNAE crs 17.10.1953
  • Konstruiert als C-47B-1-DK by Douglas at Oklahoma City, Oklahoma, USA
  • Übernahme durch United States Army Air Force with s/n 43-48330.
  • Neue Konstruktionsnummer 25591, assigned to the airframe.
  • Übernahme durch Royal Air Force with s/n KJ807 as a Dakota IV.
  • 21.10.1949 Airworks G-AGKC (DOUGLAS C47 DAKOTA 4, 14146).
  • 03.12.1950
  • 23.02.1951 Alpar Air Traffic Ltd. HB-ATD
  • 27.09.1951
  • 01.01.1952 Vietnam/Service Imperial des Liaisons Aeriennes, Paris with c/r F-VNAE
  • 17.10.1953 Crashed - Operated by Service Imperial de Liaisons Aeriennes-SILA.
  • 17 October 1953 Crashed - Operated by Service Imperial de Liaisons Aeriennes-SILA.
  • This was a cargo flight. The accident occurred at S of Lai Chau (Vietnam) while maneuvering. Narrative: Crashed on supply dropping flight.
  • 05.03.1954 Written off - F-VNAE

Douglas DC-3C / C-47B-5-DK
HB-ATI


Werknummer: c/n 26162/14717

Im Dienst bei Alpar

vom
25.09.1946 bis am 11.07.1947

Geschichte des Flugzeuges:

  • 00.00.0000 USAF 43-48901
  • 25.09.1946 Übernahme durch Alpar AG, Bern als HB-ATI
  • 11.07.1947 Übernahme von Swissair als HB-IRX
  • 00.00.1964 SLS - Swissair Aviation School HB-IRX
  • 06.06.1969 Ethiopian Airlines ET-ADC
  • 31.05.1976 Durch Feuer Zerstört - Massawa Airport (Ethiopia) w/o

Douglas C-47 B-5-DK Douglas DC-3 Freighter, HB-ATI später HB-IRX der Alpar im Flug

ETHBIB_Bildarchiv_LBS_SR02-10891_462581

Douglas C-47 B-5-DK Douglas DC-3 Freighter, HB-ATI später HB-IRX der Alpar im Flug

ETHBIB_Bildarchiv_LBS_SR01-10135_585741

Douglas C-47 B-5-DK Douglas DC-3 Freighter, HB-ATI später HB-IRX der Alpar im Flug

ETHBIB_Bildarchiv_LBS_SR01-10144_585750

P

Douglas DC-3C / C-47B-5-DK
HB-ATO


Werknummer: 25591/14146

Im Dienst bei Alpar

vom
23.02.1951 bis am 27.09.1951

Geschichte des Flugzeuges:

  • Konstruiert als C-47A-1-DK by Douglas at Oklahoma City, Oklahoma, USA.
  • 00.00.1942 Übernahme von United States Army Air Force with s/n 42-92154.
  • 31.12.1943 An die Royal Air Force RAF als Dakota III FL562
  • 31.08.1944 RAF as Dakota III FL562. 511 SQ / 525 AQ
  • 01.12.1945 TCU
  • 14.04-1947 Conner Aircraft,
  • 27.11.1947 zu Alpar HB-ATO.
  • 20.03.1948 Oceanic Trading NC74136
  • 21.02.1949 Regustrierung N74136, cancelled.
  • 00.03.1948 J. Mathieu OO-APB {1}.
  • 15.10.1948 Israel Air Force
  • 02.04.1957 Arkia Ltd, Isralel 4X-AES.
  • 26.06.1966 Withdrawn from use

Douglas DC-3C / C-47B-5-DK
HB-ATU


Werknummer: 25875/14430

Im Dienst bei Alpar

vom
06.12.1946 bis am 08.05.1948

Geschichte des Flugzeuges:

  • Konstruiert als C-47B-5-DK by Douglas at Oklahoma City, Oklahoma, USA.
  • Neue Konstruktionsnummer 25875, assigned to the airframe.
  • Übernahme United States Army Air Force with s/n 43-48614.
  • 06.12.1946 Zivilregistrierung HB-ATU reserved but not taken up.
  • 08.05.1948 COSARA (Société du Comptoir Saïgonnais de Ravitaillement) als F-BEIU später zu STAEO (Société de Transports Aériens en Extrême Orient)
  • 00.08.1956 Air Vietnam F-VNBU.
  • 00.00.0000 Aerotec F-OBDS.
  • 14.06.1963 To GPT D Etudes Et de Consultations Aeronautiques Geca/Air Nautic, Paris, Cote D Azur with c/r F-BBOS
  • 10.03.1966 Registration F-BBOS annuliert - To Air Afrique with c/r TU-TCL
  • 19.03.1972 WFU / Abgebrochen

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Photo
C/N 25875
TU-TCL Air Afrique
Abidjan July 1973
Photograph: Michel Anciaux

http://www.dc-3.co.za/dc-3-in-africa/ivory-coast-cote-divoire-.html

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LinksAnsichtkarten

de Havilland D.H.

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