Douglas DC-3 - Aviation History Switzerland

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Alpar
Douglas DC-3 / C-47
HB-ASA / HB-ATA / HB-ATB / HB -ATD  / HB-ATI / HB -ATO  / HB-ATU        

Douglas DC-3C / C-47D-10-DK    
HB-ASA


Werknummer:  c/n 25722 / 14277  USAF 43-48461

Im Dienst bei  Alpar

vom 00.04.1946  bis am   03.08.1946

Geschichte des Flugzeuges:

  • Konstruiert als C-47-1-DL in Long Beach, California, USA

  • USAF - s/n 25722/14277  --  43-48461

  • 00.04.1946  Alpar Air Traffic Ltd   HB-ASA

  • 03.08.1946  zu Swissair als Ersatzteilspender HB-IRX

  • 10.09.1947 Registration Cancelled - Flugzeug Scrapped


Die Registration HB-IRK wurde mit neuem Leben erfüllt.

Douglas C-47B
c/n 20737 / USAF 43-16271

  • 10.09.1947  bei Swissair HB-IRK

  • 18.06.1957  Absturz in den Bodensee während Swissair Trainingsflug


     Written off

Douglas DC-3C / C-47D-10-DK    
HB-ATA


Werknummer:  26355 /14910  

Im Dienst bei  Alpar

vom  14.05.1947   bis am  30.03.1948  

Geschichte des Flugzeuges:

  • Konstruiert als C-47B-10-DK by Douglas at Oklahoma City, Oklahoma, USA.

  • Übernahme United States Army Air Force with s/n 43-49094.

  • Neue Konstruktionsnummer  26355, assigned to the airframe.

  • 14.05.1947   Zu Alpar als HB-ATA.

  • 30.03.1948   To unknown owner with c/r F-BEIT {2}.

  • 23.04.1956   To Societe Air Vietnam, Saigon with c/r F-VNBT (Dc 3c-s1c3g, 14910). Based at Saigon.

  • 20.10.1959   Civil registration F-VNBT  cancelled. Neue Registrierung Air Vietnam  XV-NIE.

  • 17.11.1973  Abgestürzt auf der Route Saigon - Quang Ngai

  •  Written off.

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Douglas DC-3C / C-47A-30-DL  
HB-ATB


Werknummer:  c/n 23648 MSN 9510

Im Dienst bei  Alpar

vom  16.11.1950  bis am 20.11.1951  

Geschichte des Flugzeuges:

  • Konstruiert als  C-47A-30-DL von Douglas, Long Beach, California, USA

  • 10.05.1943  Ablieferung - United States Army Air Force with s/n 42-23648 ?

  • 21.03.1944  9.th Air Force 42-23648

  • 03.01.1946 KLM  Holland als PH-TBG

  • 24.06.1949 Aero Holland PH-TBG

  • 16.11.1950  Alpar Bern als HB-ATB (Anmerkung Croydon 16.6.1949 mit CH-Registtration)

  • 20.11.1951    Libby Owens Ford Glass Co  N9997F

  • 00.00.0000  reregistered - Ridge Tool Co, Elvria, OH  c/r N104E.

  • 00.07.1970  Globe Wernicke Inds Inc, Toledo, OH Shelter Globe Corp, Toledo, OH

  • 00.00.1972 W E Chase, Chicago,  - N9BC

  • 00.00.1972  Midwest Enterprises Ltd, Wheeling, OH  - N9BC

  • 11.07.1973  Air O Hare Ltd, Chicago, IL with c/r N9BC (DC3C, 9510).

  • 01.01.1975  To unknown owner with c/r N9BC.

  • 01.05.1975  Accident - The no. 2 prop had to be feathered because the engine RPM exceeded 3000 and couldn't be controlled.                   The no. 1 engine then overheated and lost power. A ditching was carried out off Fort Lauderdale.

  • 01.05.1975   Civil registration, N9BC, canceld

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Photo of Douglas C-47A-30-DL N9BC

https://aviation-safety.net/photos/displayphoto.php?id=19750101-0&vnr=1&kind=PC


Photo of Douglas C-47A-30-DL N9BC - N9BC is seen here on the right next to another DC-3 in front of the Butler Aviation hangar. Based at O'Hare, this charter DC-3 made its last flight when it lost an engine and ditched in the ocean off Ft. Lauderdale in January, 1975.

http://www.airliners.net/photo/Air-O-Hare/Douglas-C-47-Skytrain-DC-3/1594690/L

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Douglas DC-3C / C-47B-1-DK  
HB-ATD


Werknummer:  25591/14146

Im Dienst bei  Alpar

vom  23.02.1951  bis am  27.09.1951    

Geschichte des Flugzeuges:

  • HB-ATD     Douglas DC-3C C-47B-1-DK     25591/14146     23.02.1951     27.09.1951     43-48330 (USAF), KJ807 (RAF), G-AGKC     F-VNAE     crs 17.10.1953  

  • Konstruiert als C-47B-1-DK by Douglas at Oklahoma City, Oklahoma, USA

  • Übernahme durch United States Army Air Force with s/n 43-48330.

  • Neue Konstruktionsnummer  25591, assigned to the airframe.

  • Übernahme durch  Royal Air Force with s/n KJ807 as a Dakota IV.

  • 21.10.1949 Airworks   G-AGKC (DOUGLAS C47 DAKOTA 4, 14146).

  • 03.12.1950

  • 23.02.1951    Alpar Air Traffic Ltd. HB-ATD

  • 27.09.1951  

  • 01.01.1952  Vietnam/Service Imperial des Liaisons Aeriennes, Paris with c/r F-VNAE

  • 17.10.1953  Crashed - Operated by Service Imperial de Liaisons Aeriennes-SILA.   

  • 17 October 1953      Crashed - Operated by Service Imperial de Liaisons Aeriennes-SILA.

  • This was a cargo flight. The accident occurred at S of Lai Chau (Vietnam) while maneuvering. Narrative: Crashed on supply dropping flight.

  • 05.03.1954     Written off - F-VNAE

Douglas DC-3C / C-47B-5-DK  
HB-ATI


Werknummer:  c/n 26162/14717  

Im Dienst bei Alpar

vom 25.09.1946    bis am 11.07.1947

Geschichte des Flugzeuges:

  • 00.00.0000  USAF  43-48901

  • 25.09.1946  Übernahme durch Alpar AG, Bern als HB-ATI

  • 11.07.1947  Übernahme von Swissair als HB-IRX

  • 00.00.1964  SLS - Swissair Aviation School  HB-IRX

  • 06.06.1969  Ethiopian Airlines   ET-ADC

  • 31.05.1976  Durch Feuer Zerstört - Massawa Airport (Ethiopia) w/o

Douglas C-47 B-5-DK Douglas DC-3 Freighter, HB-ATI später HB-IRX der Alpar im Flug

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Douglas C-47 B-5-DK Douglas DC-3 Freighter, HB-ATI später HB-IRX der Alpar im Flug

ETHBIB_Bildarchiv_LBS_SR01-10135_585741

Douglas C-47 B-5-DK Douglas DC-3 Freighter, HB-ATI später HB-IRX der Alpar im Flug

ETHBIB_Bildarchiv_LBS_SR01-10144_585750

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Douglas DC-3C / C-47B-5-DK  
HB-ATO


Werknummer:  25591/14146

Im Dienst bei  Alpar

vom 23.02.1951   bis am   27.09.1951    

Geschichte des Flugzeuges:

  • Konstruiert als C-47A-1-DK by Douglas at Oklahoma City, Oklahoma, USA.

  • 00.00.1942  Übernahme von United States Army Air Force with s/n 42-92154.

  • 31.12.1943  An die Royal Air Force  RAF als Dakota III FL562

  • 31.08.1944  RAF as Dakota III FL562.  511 SQ / 525 AQ

  • 01.12.1945  TCU

  • 14.04-1947 Conner Aircraft,

  • 27.11.1947  zu Alpar   HB-ATO.

  • 20.03.1948   Oceanic Trading NC74136

  • 21.02.1949   Regustrierung   N74136, cancelled.

  • 00.03.1948  J. Mathieu  OO-APB {1}.

  • 15.10.1948  Israel Air Force

  • 02.04.1957  Arkia Ltd, Isralel 4X-AES.

  • 26.06.1966  Withdrawn from use

Douglas DC-3C / C-47B-5-DK  
HB-ATU


Werknummer:   25875/14430

Im Dienst bei  Alpar

vom     06.12.1946   bis am    08.05.1948  

Geschichte des Flugzeuges:

  • Konstruiert als C-47B-5-DK by Douglas at Oklahoma City, Oklahoma, USA.

  • Neue Konstruktionsnummer 25875, assigned to the airframe.

  • Übernahme United States Army Air Force with s/n 43-48614.

  • 06.12.1946  Zivilregistrierung HB-ATU reserved but not taken up.

  • 08.05.1948  COSARA (Société du Comptoir Saïgonnais de Ravitaillement)  als  F-BEIU später zu STAEO (Société de Transports Aériens en Extrême Orient)

  • 00.08.1956  Air Vietnam  F-VNBU.

  • 00.00.0000  Aerotec  F-OBDS.

  • 14.06.1963  To GPT D Etudes Et de Consultations Aeronautiques Geca/Air Nautic, Paris, Cote D Azur with c/r F-BBOS

  • 10.03.1966  Registration F-BBOS annuliert - To Air Afrique with c/r TU-TCL

  • 19.03.1972  WFU / Abgebrochen

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Photo
C/N 25875
TU-TCL Air Afrique
Abidjan July 1973
Photograph: Michel Anciaux

http://www.dc-3.co.za/dc-3-in-africa/ivory-coast-cote-divoire-.html

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LinksAnsichtkarten

de Havilland D.H.

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