Douglas DC-3
Alpar
Douglas DC-3 / C-47
HB-ASA / HB-ATA / HB-ATB / HB -ATD / HB-ATI / HB -ATO / HB-ATU
Douglas DC-3C / C-47D-10-DK
HB-ASA
Werknummer: c/n 25722 / 14277 USAF 43-48461
Im Dienst bei Alpar
vom 00.04.1946 bis am 03.08.1946
Geschichte des Flugzeuges:
Konstruiert als C-47-1-DL in Long Beach, California, USA
USAF - s/n 25722/14277 -- 43-48461
00.04.1946 Alpar Air Traffic Ltd HB-ASA
03.08.1946 zu Swissair als Ersatzteilspender HB-IRX
10.09.1947 Registration Cancelled - Flugzeug Scrapped
Die Registration HB-IRK wurde mit neuem Leben erfüllt.
Douglas C-47B
c/n 20737 / USAF 43-16271
10.09.1947 bei Swissair HB-IRK
18.06.1957 Absturz in den Bodensee während Swissair Trainingsflug
Written off
P
Douglas DC-3C / C-47D-10-DK
HB-ATA
Werknummer: 26355 /14910
Im Dienst bei Alpar
vom 14.05.1947 bis am 30.03.1948
Geschichte des Flugzeuges:
Konstruiert als C-47B-10-DK by Douglas at Oklahoma City, Oklahoma, USA.
Übernahme United States Army Air Force with s/n 43-49094.
Neue Konstruktionsnummer 26355, assigned to the airframe.
14.05.1947 Zu Alpar als HB-ATA.
30.03.1948 To unknown owner with c/r F-BEIT {2}.
23.04.1956 To Societe Air Vietnam, Saigon with c/r F-VNBT (Dc 3c-s1c3g, 14910). Based at Saigon.
20.10.1959 Civil registration F-VNBT cancelled. Neue Registrierung Air Vietnam XV-NIE.
17.11.1973 Abgestürzt auf der Route Saigon - Quang Ngai
Written off.
P
P
Douglas DC-3C / C-47A-30-DL
HB-ATB
Werknummer: c/n 23648 MSN 9510
Im Dienst bei Alpar
vom 16.11.1950 bis am 20.11.1951
Geschichte des Flugzeuges:
Konstruiert als C-47A-30-DL von Douglas, Long Beach, California, USA
10.05.1943 Ablieferung - United States Army Air Force with s/n 42-23648 ?
21.03.1944 9.th Air Force 42-23648
03.01.1946 KLM Holland als PH-TBG
24.06.1949 Aero Holland PH-TBG
16.11.1950 Alpar Bern als HB-ATB (Anmerkung Croydon 16.6.1949 mit CH-Registtration)
20.11.1951 Libby Owens Ford Glass Co N9997F
00.00.0000 reregistered - Ridge Tool Co, Elvria, OH c/r N104E.
00.07.1970 Globe Wernicke Inds Inc, Toledo, OH Shelter Globe Corp, Toledo, OH
00.00.1972 W E Chase, Chicago, - N9BC
00.00.1972 Midwest Enterprises Ltd, Wheeling, OH - N9BC
11.07.1973 Air O Hare Ltd, Chicago, IL with c/r N9BC (DC3C, 9510).
01.01.1975 To unknown owner with c/r N9BC.
01.05.1975 Accident - The no. 2 prop had to be feathered because the engine RPM exceeded 3000 and couldn't be controlled. The no. 1 engine then overheated and lost power. A ditching was carried out off Fort Lauderdale.
01.05.1975 Civil registration, N9BC, canceld
P
P
Photo of Douglas C-47A-30-DL N9BC
https://aviation-safety.net/photos/displayphoto.php?id=19750101-0&vnr=1&kind=PC
Photo of Douglas C-47A-30-DL N9BC - N9BC is seen here on the right next to another DC-3 in front of the Butler Aviation hangar. Based at O'Hare, this charter DC-3 made its last flight when it lost an engine and ditched in the ocean off Ft. Lauderdale in January, 1975.
http://www.airliners.net/photo/Air-O-Hare/Douglas-C-47-Skytrain-DC-3/1594690/L
P
P
P
Douglas DC-3C / C-47B-1-DK
HB-ATD
Werknummer: 25591/14146
Im Dienst bei Alpar
vom 23.02.1951 bis am 27.09.1951
Geschichte des Flugzeuges:
HB-ATD Douglas DC-3C C-47B-1-DK 25591/14146 23.02.1951 27.09.1951 43-48330 (USAF), KJ807 (RAF), G-AGKC F-VNAE crs 17.10.1953
Konstruiert als C-47B-1-DK by Douglas at Oklahoma City, Oklahoma, USA
Übernahme durch United States Army Air Force with s/n 43-48330.
Neue Konstruktionsnummer 25591, assigned to the airframe.
Übernahme durch Royal Air Force with s/n KJ807 as a Dakota IV.
21.10.1949 Airworks G-AGKC (DOUGLAS C47 DAKOTA 4, 14146).
03.12.1950
23.02.1951 Alpar Air Traffic Ltd. HB-ATD
27.09.1951
01.01.1952 Vietnam/Service Imperial des Liaisons Aeriennes, Paris with c/r F-VNAE
17.10.1953 Crashed - Operated by Service Imperial de Liaisons Aeriennes-SILA.
17 October 1953 Crashed - Operated by Service Imperial de Liaisons Aeriennes-SILA.
This was a cargo flight. The accident occurred at S of Lai Chau (Vietnam) while maneuvering. Narrative: Crashed on supply dropping flight.
05.03.1954 Written off - F-VNAE
P
Douglas DC-3C / C-47B-5-DK
HB-ATI
Werknummer: c/n 26162/14717
Im Dienst bei Alpar
vom 25.09.1946 bis am 11.07.1947
Geschichte des Flugzeuges:
00.00.0000 USAF 43-48901
25.09.1946 Übernahme durch Alpar AG, Bern als HB-ATI
11.07.1947 Übernahme von Swissair als HB-IRX
00.00.1964 SLS - Swissair Aviation School HB-IRX
06.06.1969 Ethiopian Airlines ET-ADC
31.05.1976 Durch Feuer Zerstört - Massawa Airport (Ethiopia) w/o
P
Douglas C-47 B-5-DK Douglas DC-3 Freighter, HB-ATI später HB-IRX der Alpar im Flug
ETHBIB_Bildarchiv_LBS_SR02-10891_462581
Douglas C-47 B-5-DK Douglas DC-3 Freighter, HB-ATI später HB-IRX der Alpar im Flug
ETHBIB_Bildarchiv_LBS_SR01-10135_585741
Douglas C-47 B-5-DK Douglas DC-3 Freighter, HB-ATI später HB-IRX der Alpar im Flug
ETHBIB_Bildarchiv_LBS_SR01-10144_585750
P
P
Douglas DC-3C / C-47B-5-DK
HB-ATO
Werknummer: 25591/14146
Im Dienst bei Alpar
vom 23.02.1951 bis am 27.09.1951
Geschichte des Flugzeuges:
Konstruiert als C-47A-1-DK by Douglas at Oklahoma City, Oklahoma, USA.
00.00.1942 Übernahme von United States Army Air Force with s/n 42-92154.
31.12.1943 An die Royal Air Force RAF als Dakota III FL562
31.08.1944 RAF as Dakota III FL562. 511 SQ / 525 AQ
01.12.1945 TCU
14.04-1947 Conner Aircraft,
27.11.1947 zu Alpar HB-ATO.
20.03.1948 Oceanic Trading NC74136
21.02.1949 Regustrierung N74136, cancelled.
00.03.1948 J. Mathieu OO-APB {1}.
15.10.1948 Israel Air Force
02.04.1957 Arkia Ltd, Isralel 4X-AES.
26.06.1966 Withdrawn from use
P
Douglas DC-3C / C-47B-5-DK
HB-ATU
Werknummer: 25875/14430
Im Dienst bei Alpar
vom 06.12.1946 bis am 08.05.1948
Geschichte des Flugzeuges:
Konstruiert als C-47B-5-DK by Douglas at Oklahoma City, Oklahoma, USA.
Neue Konstruktionsnummer 25875, assigned to the airframe.
Übernahme United States Army Air Force with s/n 43-48614.
06.12.1946 Zivilregistrierung HB-ATU reserved but not taken up.
08.05.1948 COSARA (Société du Comptoir Saïgonnais de Ravitaillement) als F-BEIU später zu STAEO (Société de Transports Aériens en Extrême Orient)
00.08.1956 Air Vietnam F-VNBU.
00.00.0000 Aerotec F-OBDS.
14.06.1963 To GPT D Etudes Et de Consultations Aeronautiques Geca/Air Nautic, Paris, Cote D Azur with c/r F-BBOS
10.03.1966 Registration F-BBOS annuliert - To Air Afrique with c/r TU-TCL
19.03.1972 WFU / Abgebrochen
P
P
P
Photo
C/N 25875
TU-TCL Air Afrique
Abidjan July 1973
Photograph: Michel Anciaux
http://www.dc-3.co.za/dc-3-in-africa/ivory-coast-cote-divoire-.html
P
P
P
P
LinksAnsichtkarten
de Havilland D.H.
Alpar
Douglas DC-3 / C-47
HB-ASA / HB-ATA / HB-ATB / HB -ATD / HB-ATI / HB -ATO / HB-ATU